Sterke groei voor themazenders Transfer in september

Antwerpen, 10 oktober 2016De zenders van Transfer hebben in september een prachtprestatie neergezet. Ondanks de warme nazomer en het goede weer in september, tekent Transfer een spectaculaire groei op, zowel in het Noorden als het Zuiden van het land.

Meer kijkers voor Transfer, ondanks daling in tv kijken
De kijkdichtheid van Transfer groeide in het Noorden met maar liefst 32% versus vorig jaar. En dat terwijl het goede weer zorgde voor een daling van het kijken naar televisie van 7%.

Themazenders samen groter dan VTM
De generalistische zenders kregen klappen en met name Medialaan dat 16% van zijn kijkers zag verdwijnen. Vtm verloor 15% en de vernieuwde formules van Q2 en Vitaya haalden respectievelijk 14% en 20% minder kijkers.
Bij de jonge doelgroepen is deze tendens nog meer uitgesproken. Transfer stijgt met 47%, Medialaan daalt met 24%, SBS verzwakt met 8% en de VAR gaat achteruit met 9%.

Alle themazenders samen zijn op de doelgroep 15-34-jarigen nu groter dan vtm. Het gezamenlijke marktaandeel bedraagt 22,0% versus 21,2% voor vtm.

Organische groei en sterke start nieuwe zenders
De groei van Transfer is een gevolg van de organische groei bij zenders als Dobbit en History en de omvorming van FOXlife in FOX. Maar ook van de sterke start van nieuwe zenders in het Transfer-portfolio. Zo klokte PlattelandsTv af op een dagbereik van 241.000 en Ment van 239.000 kijkers.

De Nederlandstalige en Franstalige sportzenders van Eleven haalden respectievelijk 56.000 en 58.000 kijkers per dag. Van alle sportbetaalzenders kennen deze van Eleven de ruimste verspreiding. Het zijn ook de enige sportzenders die gemeten worden in de Grote Audimetrie.

Een bereik van 5,3 miljoen Vlaamse kijkers
Alle zenders van Transfer samen bereikten in september 5,3 miljoen Vlaamse kijkers. Bijna 1,6 miljoen per dag. Dat zijn er meer dan Q2.

Transfer September 2016

Nog sterkere groei voor Transfer in het Zuiden
In het Zuiden zette Transfer een nog sterkere groei neer: +37% op VVA18-54, bij een stabiel kijken in de markt.
De groei wordt onder meer verklaard door de succesvolle start van de Franstalige Dobbit, die bijna 100.000 kijkers per dag bereikt. En het toevoegen van de Franstalige Eleven.

Samen groter dan RTL TVI
Ook in Franstalig België deden de themazenders het in het algemeen goed. Met een gezamenlijk marktaandeel dat jaar op jaar steeg van 19,1% naar 21,7% op VVA18-54. Bij de 15-34-jarigen ging het zelfs van 20,2 naar 24,0%. Op beide doelgroepen zijn de gezamenlijke themazenders nu dan ook een stuk groter dan RTL TVI.

Transfer September 2016 South